washingtonpost.com  > Politics > Elections > 2004 Election

Urging Fact-Checking, Cheney Got Site Wrong

By Dana Milbank
Washington Post Staff Writer
Thursday, October 7, 2004; Page A08

Vice President Cheney dropped a dot-bomb Tuesday night when he inadvertently directed millions of viewers of the vice presidential debate to an Internet site critical of the Bush administration.

After Democratic nominee John Edwards raised some nasty allegations about Halliburton Corp., the company Cheney once ran, Cheney angrily responded to the "false" charges. "If you go, for example, to FactCheck.com, an independent Web site sponsored by the University of Pennsylvania, you can get the specific details with respect to Halliburton," he said.

___ Debate Coverage ___

Full Debate Video:
The final presidential debate, held at Arizona State University in Tempe, Ariz.
Complete Debate Transcript

_____Analysis_____

Debate Referee:
The Washington Post and washingtonpost.com examine the accuracy of the claims and charges leveled in the final presidential debate by President Bush and Sen. John F. Kerry.

_____Thursday Discussions_____

Transcript: Post Associate Editor Robert G. Kaiser analyzes the third presidential debate.
Transcript: PBS "Washington Week" host and moderator of the vice presidential debate Gwen Ifill.
Transcript: washingtonpost.com's Chief Political Correspondent Terry M. Neal on the latest election news.

_____Latest News_____

Full Coverage of Debates
Latest Blogs on the Debate


___Tech Policy/Security E-letter___
Written by washingtonpost.com's tech policy team, the e-mail version of this weekly feature includes an original news article and links to policy and cyber-security stories from the previous week.
Click Here for Free Sign-up
Read E-letter Archive


But when people followed Cheney's instructions, they wound up at a site sponsored by administration antagonist George Soros. "Why we must not re-elect President Bush," the site blared. "President Bush is endangering our safety, hurting our vital interests, and undermining American values."

Evidently, Cheney meant to say FactCheck.org a site run by the Annenberg Public Policy Center. Instead, he directed the nation's attention to a Web site that refers people to sellers of dictionaries and encyclopedias -- at least at first. The company behind the site, Cayman Islands-based Name Administration Inc., which also owns sites such as Lipbalm.com and Antarctica.com, was quickly overwhelmed.

"Suddenly they had 48,000 hits in an hour, then 100 hits a second," said John Berryhill, a lawyer for the company. "They had a technical problem on their hands."

To avoid crashing, and to exact revenge on Cheney for causing it such grief, Name Administration decided to forward traffic to GeorgeSoros.com -- a site that could handle the traffic, was not soliciting funds and clearly wasn't tied to Bush. "And you got to admit it was kind of cute," Berryhill said.

Soros's Web site issued a statement saying it had nothing to do with the redirection of traffic. "We are as surprised as anyone," said Michael Vachon, Soros's chief of staff.

Gradually, people became aware of Cheney's mistake, and the White House transcript of the debate was annotated with the correct address. But, unfortunately for Cheney, FactCheck.org was not much more helpful than Soros in knocking down Edwards's charges.

Cheney "wrongly implied that we had rebutted allegations Edwards was making about what Cheney had done as chief executive officer of Halliburton," the Annenberg site wrote in a posting yesterday. "In fact, we did post an article pointing out that Cheney hasn't profited personally while in office from Halliburton's Iraq contracts, as falsely implied by a Kerry TV ad. But Edwards was talking about Cheney's responsibility for earlier Halliburton troubles. And in fact, Edwards was mostly right."


© 2004 The Washington Post Company