Newsweek Apologizes

Network News

X Profile
View More Activity
By Howard Kurtz
Washington Post Staff Writer
Monday, May 16, 2005

Newsweek apologized yesterday for an inaccurate report on the treatment of detainees that triggered several days of rioting in Afghanistan and other countries in which at least 15 people died.

Editor Mark Whitaker expressed regret over the item in the magazine's "Periscope" section, saying it was based on a confidential source -- a "senior U.S. government official" -- who now says he is not sure whether the story is true.

The deadly consequences of the May 1 report, and its reliance on the unnamed source, have sparked considerable anger at the Pentagon. Spokesman Bryan Whitman called Newsweek's report "irresponsible" and "demonstrably false," saying the magazine "hid behind anonymous sources which by their own admission do not withstand scrutiny. Unfortunately, they cannot retract the damage that they have done to this nation or those who were viciously attacked by those false allegations."

Whitaker said last night that "whatever facts we got wrong, we apologize for. I've expressed regret for the loss of life and the violence that put American troops in harm's way. I'm getting a lot of angry e-mail about that, and I understand it."

The report, in the issue dated May 9, said U.S. military investigators had found that American interrogators at the detention facility at Guantanamo Bay, Cuba, had flushed a copy of the Koran, the sacred Muslim text, down a toilet. A week later, when newspapers in Afghanistan and Pakistan picked up the item, it sparked anti-American demonstrations in the Afghan city of Jalalabad in which four protesters were killed and more than 60 injured. About a dozen more protesters were killed in the following days when the demonstrations spread across Afghanistan and to Pakistan and other countries.

"There had been previous reports about the Koran being defiled, but they always seemed to be rumors or allegations made by sources without evidence," Whitaker said, referring to reporting by British and Russian news agencies and by the Qatar-based satellite network al-Jazeera. The Washington Post, whose parent company owns Newsweek, reported a similar account in March 2003, attributing it to a group of former detainees. "The fact that a knowledgeable source within the U.S. government was telling us the government itself had knowledge of this was newsworthy," Whitaker said in an interview.

He said that a senior Pentagon official, for reasons that "are still a little mysterious to us," had declined to comment after Newsweek correspondent John Barry showed him a draft before the item was published and asked, "Is this accurate or not?" Whitaker added that the magazine would have held off had military spokesmen made such a request. That official "lacked detailed knowledge" of the investigative report, Newsweek now says. Whitaker said Pentagon officials raised no objection to the story for 11 days after it was published, until it was translated by some Arab media outlets and led to the rioting.

The item was principally reported by Michael Isikoff, Newsweek's veteran investigative reporter. "Obviously we all feel horrible about what flowed from this, but it's important to remember there was absolutely no lapse in journalistic standards here," he said. "We relied on sources we had every reason to trust and gave the Pentagon ample opportunity to comment. . . . We're going to continue to investigate what remains a very murky situation."

Isikoff, a former Post reporter, gained national attention in 1998 when the magazine held his report on an independent counsel's investigation of Monica S. Lewinsky's relationship with President Bill Clinton. More recently, Isikoff and Barry won an Overseas Press Club award for their reporting on Iraq's Abu Ghraib prison.

The 10-sentence item said an upcoming report by the U.S. Southern Command in Miami was "expected" to include the alleged Koran incident -- the subject of only one sentence -- among various abusive techniques used "to rattle suspects" at Guantanamo. Since then, Pentagon officials and Gen. Richard B. Myers, chairman of the Joint Chiefs of Staff, have said investigators found "no credible allegations of willful Koran desecration," as Whitman put it.

On Saturday, when Isikoff reached his original source, the magazine said, the official "could no longer be sure" that the Koran allegation "had surfaced" in the SouthCom investigation.

"Just as citizens," Whitaker said, "we feel badly about the fact that there's been a rash of violence. . . . Clearly, that was not our intent in publishing what we thought was a solid news item."


CONTINUED     1        >

© 2005 The Washington Post Company

Network News

X My Profile
View More Activity