Media Notes Archive   |   Live Q&As   |   RSS Feeds RSS   |  E-mail Kurtz  |  Style Section
Page 2 of 2   <      

The Couric Report, Week 1

Network News

X Profile
View More Activity

Among the stories that didn't make the cut at CBS but appeared on "NBC Nightly News" or ABC's "World News": Democrats pushing for a no-confidence vote against Donald Rumsfeld, the certification of a Mexican presidential winner, and the furor over the ABC docudrama "The Path to 9/11" (which Gibson's program, to its credit, was quick to cover). British Prime Minister Tony Blair's decision to step down within a year got two sentences and a sound bite on the "CBS Evening News" and full stories on the rival newscasts. On Friday, Couric's broadcast carried nothing on a Senate report finding that intelligence officials were disputing alleged links between Saddam Hussein and al-Qaeda while the Bush administration was pushing that argument -- news that got big play on NBC, ABC and in the next day's papers.

CBS's much-ballyhooed "Free Speech" segment was a mixed bag. "Super Size Me" filmmaker Morgan Spurlock's rant about a polarized media culture drew catcalls from the critics. Rush Limbaugh's skewering of those who fail to support Bush's war against terrorism was not the sort of thing you usually see on the nightly news. But aren't opinions available on the cable channels around the clock?

Whatever the gibes by television writers and rival network executives, Couric boosted the third-place "Evening News" to the No. 1 spot for her first three nights, drawing a remarkable 13.5 million viewers for her debut. But no one, including the folks at CBS, expects that to last once the curiosity factor fades.

Couric's new role rekindles an old debate: Why do people watch one newscast over another? Williams has remained No. 1 since taking over for Tom Brokaw 21 months ago not only because viewers feel comfortable with him, but also with his NBC team. Whether Couric's charm and celebrity can steal part of her rivals' audience depends on how people take to her chattier approach to the news, as well as on the journalistic hustle of her supporting cast.

The much-scrutinized first show "is being looked at as the culmination of a process. It's not," Hartman says. "It's the beginning of a broadcast. Her goal is to try some new things, some different things, acknowledge that not everything is going to work and try to make it better day after day."

Post-Bush Pundit

Michael Gerson, a key member of President Bush's inner circle until 10 weeks ago, has a new job: Washington Post op-ed columnist.

Editorial Page Editor Fred Hiatt has signed up the longtime White House speechwriter and policy adviser, who will start in January while remaining a member of the Council on Foreign Relations. Hiatt, who says he first raised the possibility of a future job with Gerson years ago, describes him as having "a really interesting mind" and being "a different kind of conservative from the other conservatives on our page. . . . He's been part of this White House, but I expect he will be an independent voice."

The hiring of Gerson, who is widely credited with crafting some of Bush's most eloquent addresses, will undoubtedly draw fire from liberals unhappy with The Post's editorial page for supporting the war in Iraq.

Gerson, a former senior editor at U.S. News & World Report, says he is "looking forward to doing things in my own voice." He says his spin through the revolving door is hardly unprecedented, citing William Safire's jump from the Nixon White House to the New York Times op-ed page and George Stephanopoulos's move from the Clinton White House to ABC News.

Although he greatly respects the president, says Gerson, who will also contribute to The Post Co.'s Newsweek, "I'm going to call them the way I see them. I don't believe in criticism for the sake of criticism."

On the Payroll

The Miami Herald has fired two reporters and a freelancer who work for its Spanish-language edition, El Nuevo Herald, for accepting money from the federal government.

The journalists were compensated for appearances on Radio Marti and TV Marti, the broadcasting services beamed into Cuba. One of them, Pablo Alfonso, who covers Cuba, has been paid almost $175,000 over the past five years to host Marti programs. Fellow staff writer Wilfredo Cancio Isla, who covers the Cuban exile community and politics, was paid almost $15,000 in the past five years. The freelancer, Olga Connor, who writes about Cuban culture, received about $71,000, according to the Herald.

Jesus Diaz Jr., publisher of both Herald papers, was quoted as saying the journalists had violated a "sacred trust." A Freedom of Information Act request by the Herald found that at least 10 South Florida journalists accepted payments from Radio and TV Marti.

Juan Manuel Cao, a reporter for Miami's WJAN who received $11,400 this year from TV Marti, drew attention in July when he confronted Fidel Castro about his refusal to let a dissident leave the island. The Cuban leader asked Cao whether anyone was paying him to ask that question.

"There is nothing suspect in this,'' Cao told the Herald. "I would do it for free. But the regulations don't allow it. I charge symbolically, below market prices.''


<       2

© 2006 The Washington Post Company

Network News

X My Profile
View More Activity