Pulling the Plug on Anti-Chavez TV

Miguel Angel Rodríguez hosts
Miguel Angel Rodríguez hosts "The Interview," in which guests lambaste President Hugo Chávez. The program appears weekdays on Radio Caracas Television. (By Fernando Llano -- Associated Press)

Network News

X Profile
View More Activity
By Juan Forero
Washington Post Foreign Service
Thursday, January 18, 2007

CARACAS, Venezuela, Jan. 17 -- Inside Radio Caracas Television, actors make racy soap operas about love gone bad while an influential television host pillories President Hugo Chavez. Outside the station, none of that sits well with Alberto Carias, a beefy man with a bullhorn whose agitated followers promise that the days of Radio Caracas Television are numbered.

He makes no pretense about who made the decision -- the president, who is poised for sweet revenge against one of his most dogged antagonists, known here by its call letters, RCTV.

"Here they practice yellow journalism, treacherous journalism that goes against the people's rights," Carias told a crowd earlier this week. And then, discussing the entertainment side, he said: "The children are the ones affected for many years by the sex, by the violence of these programs that go against the morality of children, that go against the morality of the Venezuelan people."

As Chavez accelerates his country's shift toward "21st-century socialism," a decision not to renew RCTV's broadcast license is among the government's more dramatic steps, and one that has caused serious concern among free-press advocates. While Venezuelan officials have accused the 54-year-old station of having collaborated with organizers of a 2002 coup against Chavez, the Committee to Protect Journalists in New York, the Organization of American States and the Catholic Church have warned that press freedoms in Venezuela are in danger.

The case has attracted widespread attention from officials in Washington and Latin America, for whom the non-renewal of a license has echoes of right-wing dictatorships of the past, when newspapers and broadcasters were closed if they veered from the party line. Though self-censorship and slayings of journalists remain common, particularly in Colombia and Mexico, the closing of a media outlet for political reasons has not occurred in years.

"The RCTV case is clearly a case of censorship and the most grave step back in the region since Fujimori," said José Miguel Vivanco, Americas director for Human Rights Watch, referring to widespread manipulation of the media by Peruvian President Alberto Fujimori in the 1990s. "Chavez is not renewing the concession to punish a medium for its opposition to the government."

RCTV produces Venezuela's sappy soaps, known as telenovelas, which are wildly popular and have been exported to more than 80 countries. It runs an academy that trained 5,600 actors, journalists and technicians last year, and its news operation has 250 staff members and offices in 10 cities across the country.

Much to the bane of the government, it also features Miguel Angel Rodríguez, whose three-year-old program, "The Interview," makes mincemeat of Chavez's government every weekday morning. Sitting before a giant screen where Chavez's speeches are replayed, Rodriguez and his guests, usually staunch foes of Chavez, dissect the president's statements and declare his government anti-democratic and incompetent.

"Could we say to Venezuelans that a person of this sort, Hugo Chavez, is rising up against the liberty of Venezuelans?" Rodriguez asked a guest on a recent morning. "Is this constitutional reform, the enabling law and this giant step to consolidate 21st-century socialism a method of finding a legal way to install totalitarianism?"

Government officials openly disparage RCTV's daily programming -- seeing its soaps as akin to pornography. The president has accused RCTV of "poisoning the souls of children with irresponsible sex."

But what really angers the government is what happened before and after April 11, 2002, when an anti-government protest ended in violence and the ouster of Chávez. RCTV, like three other major private television stations, encouraged the protests and, once Chávez was ousted, celebrated his removal. But when the interim government that replaced him began to collapse, RCTV and other stations blacked out the news -- which the government says was done to keep Venezuelans from rising up against the coup organizers.

The director of the station, Marcel Granier, denies taking part in the coup. "That doesn't apply to me," he said. "I was never in any of those meetings." Granier does acknowledge participating in efforts to mount a recall referendum against Chávez in 2004 that failed when the president won 59 percent of the vote. But he contends that RCTV tries to be fair, offering invitations to government officials that are usually ignored.


CONTINUED     1        >

More South America Coverage

facebook

Connect Online

Share and comment on Post world news on Facebook and Twitter.

Colombia's Coca Battle

Colombia's Coca Battle

New tactics in use to prevent crop's growth, but problem is increasingly widespread.

Green Page

Green: Science. Policy. Living.

Full coverage of energy and environment news.

© 2007 The Washington Post Company

Network News

X My Profile
View More Activity