New York Times Says It Violated Policies Over MoveOn Ad

By Howard Kurtz
Washington Post Staff Writer
Monday, September 24, 2007

After two weeks of denials, the New York Times acknowledged that it should not have given a discount to for a full-page advertisement assailing Gen. David H. Petraeus.

The liberal advocacy group should have paid $142,000 for the ad calling the U.S. commander in Iraq "General Betray Us," not $65,000, the paper's public editor wrote yesterday.

Clark Hoyt said in his column that MoveOn was not entitled to the cheaper "standby" rate for advertising that can run any time over the following week because the Times did promise that the ad would run Sept. 10, the day Petraeus began his congressional testimony. "We made a mistake," Times spokeswoman Catherine Mathis was quoted as saying.

MoveOn, saying it had no reason to believe it was paying "anything other than the normal and usual charge," said yesterday that it would send the Times $77,000 to make up the difference.

The Times also violated its own advertising policy, which bars "attacks of a personal nature," Hoyt reported. He wrote that the episode "gave fresh ammunition to a cottage industry that loves to bash The Times as a bastion of the 'liberal media.' "

Many Republicans have seemed to prefer talking about MoveOn's ad rather than the war itself.

On Thursday, President Bush called the ad "disgusting," saying that "most Democrats . . . are more afraid of irritating [MoveOn] than they are of irritating the United States military."

On Friday, the Senate voted 75 to 25 to denounce the ad. Sen. Hillary Rodham Clinton (N.Y.), the Democratic presidential front-runner, was questioned repeatedly about the ad yesterday while taping interviews with all five Sunday talk shows.

Clinton said she did not approve of personal attacks from any quarter but avoided criticizing MoveOn by name.

The group told its 3 million members by e-mail that some might think "the language went too far. . . . But make no mistake: this is much bigger than one ad."

© 2007 The Washington Post Company