washingtonpost.com
Scientology Church hires reporters to investigate newspaper

By Howard Kurtz
Washington Post Staff Writer
Monday, February 22, 2010; C01

After decades of digging into the Church of Scientology, reporters and editors at the St. Petersburg Times are accustomed to being denounced by its leaders.

But they find it unsettling that three veteran journalists -- a Pulitzer Prize winner, a former "60 Minutes" producer, and the former executive director of Investigative Reporters and Editors -- are taking the church's money to examine the paper's conduct.

While the journalists have promised an independent review, the Times has refused to cooperate, saying their work will be used to fuel the church's ongoing campaign against the Florida paper.

"I ultimately couldn't take this request very seriously because it's a study bought and paid for by the Church of Scientology," says Executive Editor Neil Brown. "Candidly," he adds, "I was surprised and disappointed that journalists who I understand to have an extensive background in investigative reporting would think it's appropriate to ask me or our news organization to talk about that reporting while (a) it's ongoing, and (b) while they're being paid to ask these questions by the very subjects of our reporting."

Steve Weinberg, the former IRE executive, who has taught at the University of Missouri's journalism school for a quarter-century, says he was paid $5,000 to edit the study and "tried to make sure it's a good piece of journalism criticism, just like I've written a gazillion times. . . . For me it's kind of like editing a Columbia Journalism Review piece."

He says their agreement requires that the church publish the study in full, if it decides to make it public, but that "the contract says the church has the right to do nothing with it except put it in a drawer." That means Scientology leaders have an out if the recently completed study isn't to their liking.

Weinberg acknowledges that the "unusual situation" gave him pause, saying: "It certainly wouldn't be something just any reporter would do. My role was more limited, and I can certainly use the money these days."

Church spokesman Tommy Davis says that he recently received the approximately 20-page study and that it will not necessarily be made public. It was commissioned, he says, because "we wanted to get an outside view" of the situation. Davis, who would not disclose how much the reporters were paid, calls the report highly critical of the Times stories on the church.

Asked about Brown's view that the study could not possibly be objective, Davis says: "It's easy for the St. Pete Times to pop off and say that, but oh, please. It's a normal thing. It's done all the time." He likened the effort to CBS hiring an outside panel to investigate Dan Rather's 2004 story on George W. Bush and the National Guard, which the network later retracted. That report was a self-examination, however, and was made public.

The reporters hired for the study are Russell Carollo, who won a 1998 Pulitzer for Dayton, Ohio's Daily News for a series on medical malpractice in the U.S. military, and Christopher Szechenyi, an Emmy-winning former television producer who has worked for the Boston Globe's Web site.

Asked about taking on the assignment, the two chose to respond in a joint statement Sunday. "We were hesitant," they said. "That's why we insisted on being paid in full before we started our work, total editorial independence and having someone with the reputation of Steve Weinberg involved. Every entity has the right to receive fair treatment in the press."

As for accepting payment from the church, they said: "We were as objective in doing this job as we were in pursuing all the other assignments we've done for news organizations during the past 25 years."

It's been three decades since the Times won a Pulitzer for its reporting on the church, based in nearby Clearwater. In the latest chapter of this long-running battle, the paper began reporting new allegations last summer, using on-the-record interviews with former high-ranking Scientology officials. The Times quoted the defectors as charging the church's leader, David Miscavige, with "routinely attacking his lieutenants" and saying that he once "out of nowhere slapped a manager," while also acknowledging that they participated in violent acts. The Times said that the church pursued former staff members and subjected them to "months of interrogation, humiliation and manual labor."

Davis says the paper "relied on sources that had not only been removed by the person they were attacking, but . . . admitted to having engaged in the same behavior they accused others of. These guys got removed for gross malfeasance." He and the church's lawyer told the paper that some staffers were beaten up, but that Miscavige never engaged in violence. The Times included excerpts of Davis's statements accusing the paper of "naked bias" against "the fastest-growing religion on earth."

During 25 hours of discussions with the Times reporters, Davis says, church officials offered a rare, exclusive interview with Miscavige -- who last spoke to the paper in 1998 -- but the paper launched its series on June 21, about two weeks before the proposed July 6 sit-down. Miscavige was busy preparing for an annual international event and attending church openings in Dallas, Nashville and Sweden, Davis says. "I think they handled it totally irresponsibly," he says.

Brown says that the Times first asked to talk to Miscavige on May 13 and that the church had sent lawyers to talk to the ex-officials being interviewed. "They were already confronting some of our sources. We felt we had given them plenty of time," Brown says.

The church's magazine, Freedom, has repeatedly assailed the Times, and other properties owned by its corporate parent, under the rubric "Merchants of Chaos." Freedom has noted that a cardiologist won a $10 million libel verdict against the paper last year over reporting on his transfer from a local hospital post; the paper is appealing.

Whether the journalists' report is released or not, Davis says the church plans more scrutiny of its media adversary -- which comes as no surprise to Brown. "I counted up something like six or seven journalists the church has hired to look into the St. Petersburg Times," Brown says. "I've just got two looking into the Church of Scientology."

Connecting on campus

The Harvard Crimson has signed up. So have the Yale Daily News and Stanford Daily, along with the student papers at Georgetown, George Washington and Towson universities.

They are among the 55 publications that will share their content on a new College section at the Huffington Post, which is hoping to gain a foothold among the nation's 19 million college students. The section, which is being launched Monday, will include a batch of bloggers, ranging from faculty members writing on meaty subjects to a sex-and-dating columnist at Cornell University.

"This is a serious undertaking, but it has to be fun," says Jose Antonio Vargas, who already runs the HuffPost's technology section. "I want to create a virtual hub for college life in America."

Vargas, 29, a former Washington Post reporter, is sharing the workload with an intern, Leah Finnegan, who he says has greater campus cred because she's 23 and recently ran the student paper at the University of Texas at Austin.

Vargas plans to create a Facebook group for college editors, and he has tapped nine students and graduates to write or make videos on the impact of taking out big loans. (A Tulane undergrad says it is "humiliating" that she is $100,000 in debt.) The site has also lined up blogging contributions from Education Secretary Arne Duncan and Beverly Tatum, president of Spelman College, the nation's oldest black college for women.

At the same time, Vargas says, "of course we're going to have silly slide shows on college dating."

For some editors, Huffington Post College seems a natural fit. "There are stories in college newspapers, certainly in ours, that have broad appeal," says Paul Needham, editor of the Yale Daily News. "This is one more way we can reach people who wouldn't otherwise be inclined to go to our Web site. . . . We're no longer just writing for people in the dining hall."

But others have rejected Vargas's invitation. Andrew Dunn, editor of the University of North Carolina's Daily Tar Heel, says he was concerned that "the Huffington Post is a left-leaning Web site, and what sort of message that affiliation would send." Plus, "we really didn't want Huffington Post links" showing up in Web searches "instead of our links."

Vargas eventually hopes to add more papers. "This can't feel like talking down to our audience," he says. "This is a site for college-age kids, written and driven by college-age kids."

Post a Comment


Comments that include profanity or personal attacks or other inappropriate comments or material will be removed from the site. Additionally, entries that are unsigned or contain "signatures" by someone other than the actual author will be removed. Finally, we will take steps to block users who violate any of our posting standards, terms of use or privacy policies or any other policies governing this site. Please review the full rules governing commentaries and discussions. You are fully responsible for the content that you post.

© 2010 The Washington Post Company