Greenpeace accuses chemical companies of spying

Network News

X Profile
View More Activity
By Spencer S. Hsu
Tuesday, November 30, 2010

A federal lawsuit filed Monday alleges that Dow Chemical, Sasol North America and their contractors waged a two-year campaign of illegal corporate espionage against the environmental group Greenpeace and its allies.

The 56-page suit, filed by Greenpeace in U.S. District Court in the District, said the chemical companies and public relations firms Dezenhall Resources and Ketchum hired former security firm executives to spy on Greenpeace from 1998 to 2000 and to perform "clandestine and unlawful" actions to undermine its efforts against the industry.

Greenpeace said agents, including off-duty police officers and former National Security Agency computer security experts, stole thousands of confidential documents, including campaign plans, employee records and donor and media lists.

The suit also claims that agents broke into Greenpeace offices, obtained confidential phone records, infiltrated a Louisiana community group and conducted "surveillance and intrusion" against employees and others.

In a statement, Greenpeace said its "primary goal in filing this lawsuit is to expose the illegal activities of these companies . . . and enjoin similar actions from taking place in the future."

The suit names Beckett Brown International as the security firm.

Spokespeople for Dow, Sasol and Ketchum, a part of the Omnicom Group, and Eric Dezenhall, chief executive of his District-based firm, declined to comment on the complaint's specifics.

"As a company that views integrity as fundamental to our values, we take this matter seriously," Ketchum spokeswoman Robyn Massey said.

"We have not been served with this suit and, therefore, we are not in a position to immediately comment about the alleged activities of over a decade ago," Dow spokesman Bob Plishka said.

Defendant Timothy Ward, a former BBI president and director of investigations, now with Chesapeake Strategies Group in Annapolis, declined to comment.

Greenpeace said the suit sprang from an April 2008 article by James Ridgeway in the magazine Mother Jones, which reported the corporate spying effort at BBI, which was renamed S2i in 2000 and disbanded in 2001.

Drawing on evidence turned over by former BBI investigator John Dodd, including 1,000 pages of its own allegedly pilfered documents, Greenpeace began an investigation of surveillance of its work for communities battling chemical pollution near Lake Charles, La., where Sasol bought a plant, and at its D.C. offices.

The lawsuit alleges, among other things, that agents trolled through Greenpeace's privately secured garbage and that defendants sent phony volunteers to serve as undercover "moles" at the offices of Greenpeace leaders and executives.


© 2010 The Washington Post Company

Network News

X My Profile