» This Story:Read +|Watch +| Comments

Amid crackdown, al-Jazeera endures

Video
Protesters are again filling Cairo's Tahrir Square in what is expected to be the climax of the recent anti-Mubarak movement. Elizabeth Palmer reports from a nearby hotel overlooking the Tahrir Square.

Network News

X Profile
View More Activity
Washington Post Staff Writer
Friday, February 4, 2011; 10:45 PM

BAGHDAD - Though few foreign news organizations have escaped the onslaught of attacks against journalists in Cairo by supporters of Egypt's regime, none has faced quite so many challenges as the pan-Arab al-Jazeera satellite network.

This Story
View All Items in This Story
View Only Top Items in This Story

Since the country's pro-democracy protests first erupted Jan. 25, the network's phone lines have been cut, nine of its staffers have been detained at various times, its satellite signal has been repeatedly blocked and on Friday, al-Jazeera said in a statement, a "gang of thugs" stormed its bureau, smashing equipment and setting it ablaze.

Yet throughout, al-Jazeera has remained on air, broadcasting live pictures of the masses gathered in Tahrir Square with pre-positioned cameras and airing phone interviews with analysts and correspondents across the country.

And in what represents perhaps an ultimate act of defiance to the effort to shut the network down, demonstrators in the square have rigged up a giant screen so that even those protesting can follow al-Jazeera's supposedly banned coverage of the event.

"The people are gathered here today with one message only: 'Leave, Mubarak,' " declared news anchor Jamal Rayan on Friday night, in a typically emotive telling of the day's events.

"This is a pilgrimage by the Egyptian people in homage to democracy," added Rayan, who famously wept on-air two years ago during Israeli strikes in the Gaza Strip.

It is such unapologetically passionate coverage that has earned the network a devoted following across the region as well as the ire of many of the region's leaders.

Its bureaus have been shuttered in Bahrain, Kuwait, Morocco and most recently Tunisia, until the government there was toppled. The network has not had an Iraq bureau since the government expelled it in 2004, citing its shamelessly sympathetic coverage of the insurgency.

The network's sister channel, al-Jazeera English, is run as a separate entity, and there has been no attempt by the Egyptian authorities to shut down its signal.

But it is the Arabic version that remains the most popular television news service in a majority of Arab countries, said Fares Braizat, of the Qatar-based Arab Center for Research and Policy Studies, who has surveyed viewer preferences across the region.

"Al-Jazeera has given people a voice that they didn't have before," he said.

The network is partly funded by the Qatari government, itself as autocratic as any in the region, in just one of the curious idiosyncrasies that have endowed the tiny emirate with clout beyond its size. On numerous occasions, regional leaders are known to have placed frantic calls to Qatar's emir, begging him to curtail al-Jazeera's coverage - most recently Yemeni President Ali Abdullah Saleh this week.


CONTINUED     1        >

» This Story:Read +|Watch +| Comments

More World Coverage

Foreign Policy

Partner Site

Your portal to global politics, economics and ideas.

facebook

Connect Online

Share and comment on Post world news on Facebook and Twitter.

day in photos

Day in Photos

Today's events from around the world, captured in photographs.

© 2011 The Washington Post Company

Network News

X My Profile