From an article last month by Richard Grenier in Public Opinion magazine:

Americans usually do not realize the impact that the Voice of America, Radio Free Europe and Radio Liberty (beamed into the Soviet Union) have on the Soviet Union and the countries of the Warsaw Pact. Some regard them as a kind of joke -- "propaganda radio" -- failing to understand the tremendous importance the broadcasts have as an information source for citizens whose media are totally controlled by the state.

This past year I have been in contact with Alexandr Solzhenitsyn, the Russian Nobel prize winner now living in Vermont, for The New York Times. Solzhenitsyn, it became clear, did not care what the readers of the New York Times thought of him. A highly unusual man, aloof, obsessed with his writing, living still in a Russia of the mind, Solzhenitsyn was plainly not interested in America either. Yet he was extremely insistent that I should say certain things in my article. Point X, he would emphasize, was essential to his reasoning. I asked his wife Natalia why, since Solzhenitsyn was so uninterested in what Americans thought of him, he was so concerned about what I was writing. "But the radio!" she exclaimed. What I wrote in English for the New York Times would be translated into Russian and beamed out by our radio services over his homeland. "It's the Russians he cares about. It's the Russians who will be listening."

In Poland, where it has been easier for me to mix with the local populations than in the Soviet Union, all my Polish friends listened to the Polish language broadcasts of Radio Free Europe. The broadcasts were dubbed "Warsaw IV." The Polish government broadcasts over three stations, Warsaw I, II, and III. Hence, Radio Free Europe was "Warsaw IV."