The deputy national editor of The Washington Times said yesterday she resigned after her byline appeared on an article about President Reagan's speech Friday at the Berlin Wall which ran in the newspaper prior to the time set by a White House embargo.

Patricia Wilson, a former Reuters White House correspondent who had worked at the Times since January, said she resigned because of a "culmination of a series of events" at the Times in the last few months which she found "increasingly disturbing." She refused to elaborate.

Wilson said that parts of the Reagan story were written without her knowledge or consent.

Washington Times spokesman Larry Chandler denied Friday that the paper had broken the embargo -- an agreement between the White House and reporters on when they could publish or broadcast the speech, which was given to them almost a day in advance of Reagan's appearance. Chandler said, "We got it from a senior White House official. . . . I can tell you it wasn't Daniel Ellsberg."

"We didn't break the embargo. . . . We're squeaky clean on this," he said. The Times, which does not publish on Saturdays or Sundays, reported in its Friday editions the text of Reagan's address that day in Berlin which included the key phrase: "Mr. Gorbachev, open this gate. Mr. Gorbachev, tear down this wall."

The story said the newspaper had "obtained a copy of the speech from a senior White House official late {Thursday}, shortly before the White House press office gave embargoed copies to reporters."

When the Times story appeared in its first edition, United Press International quickly released its version of the speech, written in advance by UPI White House bureau chief Helen Thomas. As a result, many reporters found that the UPI story, similar to the ones they had been preparing from the advanced text, had already run in some editions of their papers.

While the broken embargo irritated journalists, it also reportedly upset members of the White House staff because the preview of Reagan's speech allowed the media to focus more on his lukewarm reception in Berlin.

White House communications director Thomas C. Griscom assured reporters traveling back to the United States with the president Friday night that parceling out speeches in advance to one or two publications "will not be a practice as long as we are here."

Asked if he or any member of his staff had given the Times the authority to break the embargo, Griscom said that he had talked to speechwriter Tony Dolan and others on his staff about any conversations with Times editors.

"I am not aware of anybody who authorized a break of the embargo," Griscom told reporters.

White House spokesman Marlin Fitzwater said: "My attitude is that nobody has the authority to give authorization to run it in advance. The Times shouldn't have done it. They broke the embargo."

He added, "I do think this is a very serious matter. It casts a cloud of mistrust over the relations between the White House and the press."