Tavis Smiley speaks at a conference in New York in 2014. (Mark Lennihan/AP)

Talk-show host Tavis Smiley sued PBS on Tuesday, alleging that the network breached its contract and damaged his production company when it fired him in December over sexual-harassment allegations.

Smiley has been outspoken in his denials of PBS’s accusations. And so far, he appears to be the first of the many prominent media figures accused of sexual misconduct to take his counterclaim to court.

The public television network, based in Arlington, Va., dropped Smiley’s late-night interview program, “Tavis Smiley,” in December over what it said were “multiple, credible allegations” of workplace misconduct by the host. It did not spell out the accusations, but news reports said Smiley allegedly had sexual relationships with employees of his company, TS Media, and that some feared their jobs were in jeopardy if they refused.

Smiley has repeatedly said PBS never presented him with the names of his accusers, specific allegations, or details of an investigation into his workplace relationships that led up to his dismissal. He has vigorously defended himself in media interviews, and even staged a five-city tour last month in which he led panel discussions about workplace harassment.

“I’ve spent the bulk of my career in public media, so filing a lawsuit against PBS was the last thing I wanted to do,” he said in an interview Tuesday. “But litigation seems to be the only way to get at the truth.”

In a statement, Jennifer Rankin Byrne, PBS’s vice president for corporate communications, called the lawsuit “meritless” and an attempt by Smiley “to distract the public from his pattern of sexual misconduct in the workplace.”

PBS, she wrote, took action against Smiley after a complaint prompted the network to hire an independent law firm to conduct an investigation, which included a “lengthy interview with Mr. Smiley.” The investigation “revealed that he had multiple sexual encounters with subordinates over many years and yielded credible allegations of additional misconduct inconsistent with the values and standards of PBS.”

PBS had distributed “Tavis Smiley” for 14 years. It signed a new contract with Smiley’s Los Angeles-based production company in November, coincidentally just as the “Me Too” movement against workplace harassment was beginning to crest.

Smiley has acknowledged that he had romantic relationships with colleagues over his 30-year career as a speaker, TV host and author, but that these were always consensual. In his suit, filed in D.C.’s Superior Court, he claims that PBS used “trumped up” accusations to drop distribution of his program after years of infighting over the program’s funding, promotion and content.

His suit also asserts that some of the “tension” between PBS and Smiley, who is African American, was racial in nature.

PBS “has presented complaints and hassled Mr. Smiley when he had African American guests who espoused controversial positions, and effectively tried to stop any such guests from appearing,” his complaint says. “By contrast, PBS never raised editorial issues or hassled Mr. Smiley when he had white guests who espoused equally controversial positions (if not even more controversial).”

The suit didn’t specify a request for damages but said his company has lost “multiple millions of dollars” as result of his termination, and has laid off about 20 employees.

Smiley was one of several public-broadcasting figures who’ve been forced out by harassment complaints. Others include talk host Charlie Rose, NPR news chief Michael Oreskes and “Prairie Home Companion” creator Garrison Keillor.