The Washington Post

A big change to U.S. broadcasting is coming — and it’s one Putin might admire


The Capitol building. (Pablo Martinez Monsivais/Associated Press)

FOR YEARS, members of Congress have fumed about what they regard as ineffective U.S. public diplomacy, including the failure of broadcasting operations such as the Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty to match the reach and apparent influence of networks such as Russia’s RT and Qatar’s al Jazeera. A frequent and arguably fair focus of criticism has been the Broadcasting Board of Governors, the body created to supervise government-funded media outlets while serving as a firewall between them and the political administration of the day.

A radical change to that system is now coming — and it looks like one that Vladi­mir Putin and Qatar’s emir might well admire. An amendment quietly inserted into the annual National Defense Authorization Act by Republican House leaders would abolish the broadcasting board and place VOA, RFE/RL and other international news and information operations under the direct control of a chief executive appointed by the president. The new executive would hire and fire senior media personnel and manage their budgets.

With a confirming vote by the GOP-controlled Senate, President-elect Donald Trump will be able to install the editor of Breitbart News or another propagandist of his choice to direct how the United States is presented to the world by VOA, or how Russia is covered by RL. If Congress’s intention was for U.S. broadcasting to rival the Kremlin’s, it may well get its wish.

The damage to U.S. interests could be considerable. The unique attraction for global audiences of RFE/RL, Radio Free Asia and other outlets is not their skill at presenting the U.S. government line, but their journalistic independence. They were created to be “surrogate media,” news organizations that offered accurate and independent coverage of events in countries where citizens could not depend on their own, state-run media. RFE’s coverage of Communist Europe was vital to the growth of the independent political movements that eventually brought down the system. Radio Free Asia strives to serve the same purpose in China, as does Radio y Televisión Martí in Cuba.

President-elect Donald Trump as well as Republican and Democratic lawmakers on Dec. 11 reacted to the CIA’s assessment that Russia intervened to help Trump win the election. (Bastien Inzaurralde/The Washington Post)

The point of board governance was to prevent direct political interference in programming by the White House, State Department or other agencies. It was a guarantee that for decades has helped to attract journalistic talent to the broadcasting organizations, as well as listeners seeking reliable information. The board of governors had serious problems: Its members served part time, and not all took their duties seriously. But the system’s biggest flaw was remedied three years ago with the creation of a chief executive position.

The new reform, driven by House Foreign Affairs Committee Chairman Edward R. Royce (R-Calif.), enhances that executive’s power and makes him answerable to the White House rather than the bipartisan board. A new advisory panel will be created, but it will be toothless: Its members will also be nominated by the president from a pool provided by Congress.

The Obama administration — perhaps anticipating a Hillary Clinton presidency — supported these changes. Now its outgoing public-diplomacy officials will have to hope that Mr. Trump chooses an executive committed to the U.S. broadcasting tradition of independent and reputable journalism rather than a political loyalist or alt-right ideologue. Either way, there is likely to be an exodus of seasoned professionals from the surrogate broadcasters as well as VOA — meaning that U.S. international broadcasting, whatever its current deficiencies, is likely to get worse.

Comments
Show Comments
0 Comments
Washington Post Subscriptions

Get 2 months of digital access to The Washington Post for just 99¢.

A limited time offer for Apple Pay users.

Buy with
Cancel anytime

$9.99/month after the two month trial period. Sales tax may apply.
By subscribing you agree to our Terms of Service, Digital Products Terms of Sale & Privacy Policy.

Get 2 months of digital access to The Washington Post for just 99¢.

Most Read

opinions

global-opinions

Success! Check your inbox for details.

See all newsletters

Close video player
Now Playing
Read content from allstate
Content from Allstate This content is paid for by an advertiser and published by WP BrandStudio. The Washington Post newsroom was not involved in the creation of this content. Learn more about WP BrandStudio.
We went to the source. Here’s what matters to millennials.
A state-by-state look at where Generation Y stands on the big issues.