The Washington PostDemocracy Dies in Darkness

Mass resignations at Hungary’s largest news site as press freedom slides deputy editor in chief Veronika Munk speaks alongside other employees of Hungary’s main independent news site after they quit over the ousting of editor in chief Szabolcs Dull. (Bernadett Szabo/Reuters)

The editorial board and 70 staff members at Hungary’s largest news site dramatically resigned Friday, as journalists battle to keep their editorial independence under the increasingly autocratic rule of Prime Minister Viktor Orban.

The mass resignations of almost the entire staff of Budapest-based followed the sacking of editor in chief Szabolcs Dull, who warned in June that the site’s independence was at risk after changes to its ownership structure.

“It’s absolutely tragic,” said Angela Urban, an expert at Mertek, a Hungarian media monitor, saying she saw little possibility for the news site to continue. “It was an institution.”

It marks another blow to Hungary’s shrinking independent media. In his 10 years in power, Orban has been accused of systematically stifling the press, bringing news outlets under the control of his loyalists and passing laws that hinder critical journalism.

Since 2018, Hungary has slipped 16 places on the World Press Freedom Index, making it one of the worst countries for media freedom in Europe.

Concerns about rule of law, including efforts to dismantle the independence of the judiciary, have put Hungary at loggerheads with European Union officials. But Dull’s dismissal came just a day after Orban crowed about a victory in Brussels, after threatening to use his veto to block the European Union’s deal on a $859 billion coronavirus recovery fund if relief was tied to upholding democratic values.

“The end of an era,” the publication tweeted. The news site posted footage of staff members handing in their notices, saying the president of the outlet’s board had ignored calls from employees for the editor to be reinstated.

A letter signed by all 99 staff members Wednesday described the editor in chief’s dismissal as an “overt attempt to apply pressure on that will result in the decline of independent reporting.”

Hundreds of demonstrators gathered in central Budapest on Friday night and walked toward Orban’s office in a protest organized by opposition parties.

The coronavirus crisis has increased pressure on the country’s few remaining independent publishers. While government advertising props up pro-government outlets, independent publishers have been struggling to survive as advertising is hit by economic uncertainty, as sectors such as tourism and events have virtually ground to a halt.

Both and another independent online news site,, launched campaigns for donations this year to help them keep afloat. According to media analysts,, with 1 million readers a day, has long been in the government’s sights.

“We always thought that Index could survive, but I have to say, because of the ownership structure of the ownership company, it was not so surprising,” Urban said. The news site is owned by a trust, but the company responsible for its advertising revenue has been taken over by business executives close to Orban.

In 2018, set up a “freedom barometer” on its website to mark the threats to its independence after a change in the ownership of the adverting business.

The site explained that if there was any change to its independence, it would “notify the world as loudly as we possibly can.”

Then in March, pro-government businessman Miklos Vaszily acquired a 50 percent stake in’s advertising business.

“Index is under such external pressure that could spell out the end of our editorial staff as we know it,” Dull wrote in June. “We will keep you updated on the developments . . . as long as we can. As long as we are allowed. As long as we are free.”

Hungary’s ‘coronavirus bill’ hands Orban unchecked power

Analysis: How Viktor Orban became the real threat to the West